רישיון קבלן

לא צריך לשלם הרבה על רישיון קבלן! מחיר זול מובטח!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

תוכן עניינים:

הביטוי הנוהג בישראל הוא קבלן רשום, אך בפועל מדובר בקבלן מורשה המחזיק ברישיון קבלן. הסיבה לשימוש במונח קבלן רשום היא, ששמו ופרטי של כל קבלן מורשה מתווספים לפנקס הקבלנים המנוהל על ידי רשם הקבלנים במשרד השיכון ובכך הופך הקבלן להיות רשום בפנקס הקבלנים. האם כל קבלן חייב להחזיק רישיון קבלן? היכן זה רשום ומי אוכף את העניין? מדוע אם כך מתנהלים קבלנים רבים בישראל ללא רישיון? מה ההשלכות של התנהלות ללא רישיון? איך מוציאים רישיון קבלן והאם ישנו גורם מקצועי שיכול לבצע את המשימה עבורכם? את התשובות לכל השאלות הללו נותנים לכם בשורות הבאות, המומחים של חברת התקווה המציעה מגוון שירותים עסקיים ומקצועיים לקבלני בניין ובכל זה שירות רישום קבלנים.

 

האם כל קבלן חייב להחזיק ברישיון?

התשובה היא בהחלט כן. על פי החוק במדינת ישראל, כל אדם המספק שירותים קבלניים ולא רק בענף הבניין, מחויב בהחזקת רישיון קבלן. רישוי קבלני בניין מנוהל על ידי רשם הקבלנים במשרד השיכון והוא שאחראי לפקח על התחום וגם לאכוף אותו. יחד עם זאת, פעילות האכיפה בתחום זה היא מאוד מינורית ואין למדינה יכולת אמיתית לפקח על כלל פעולות הבנייה והשיפוצים הרבות, המבוצעות בכל רגע נתון ברחבי ישראל. בדיוק מהסיבה הזאת, ישנם אלפי קבלנים בישראל הפועלים באופן שיטתי בניגוד לחוק, אם כי בשנים האחרונות ניתן לזהות שינוי של המגמה ולאו דווקא בגלל רצונם הטוב של אותם קבלנים, אלא בגלל שורה של אילוצים שדוחפת אותם להוציא את הרישיון הנדרש.

למה חשוב להוציא רישיון קבלן?

הסיבה הראשונה וכנראה גם החשובה ביותר היא שזה מה שאומר החוק ועל כולנו להיות אזרחים שומרי חוק. אבל עוד מעבר לכך, לעבודה ללא רישיון יכולות להיות שתי השלכות משמעותיות בעלות היבטים רבים ומורכבים שיכולים לפגוע בכם. ההשלכה הראשונה היא שכאשר אתם עובדים ללא רישיון קבלן ולכן גם פועלים בניגוד לחוק, אתם חושפים את עצמכם לשורה של סיכונים שנובעים מהיכולת של כל גורם אחר לנצל את אי החוקיות של פעילותכם לרעתכם, לרוב בצדק. כך למשל, אם אתם לא קבלנים מורשים, לבטח גם תרגישו חופשיים יותר להתנהל על פי סטנדרטים נמוכים יותר ופחות מחייבים. במקרה כזה, יכול לקוח לקחת אתכם לערכאות המשפטיות על מנת לברר את חובתכם כלפיו ובמקרה כזה, התנהלותכם ללא רישיון קבלן יכולה להיות לכם לרועץ. במקרים אחרים, אנשים עם כוונות רעות יכולים פשוט לנצל את העובדה שאין לכם רישיון על מנת לפגוע בכם.

אבל עוד מעבר לכך, וזה כבר מביא אותנו לעניין השני, כאשר אתם לא מתנהלים בצורה חוקית וכאשר אתם מבצעים עבודות קבלניות ללא רישיון קבלן, אתם למעשה חשופים רק לחלק קטן מאוד מהשוק האמיתי. כך למשל, קבלנים שאינם רשומים לא יכולים לגשת למכרזים ממשלתיים וציבוריים בכלל, לרוב לא יוכלו לגשת גם למכרזים גדולים במגזר הפרטי וכן לא יוכלו לפנות לנתח הולך וגדל במגזר הפרטי. יותר ויותר אנשים מציבים את הפרמטר של רישיון קבלן כתנאי הכרחי ראשוני בכדי לבחון קבלנים איתם הם רוצים לעבוד ואם אתם לא מחזיקים ברישיון כזה, אתם למעשה יורדים מן הפרק כבר בשלבים הראשונים של התהליך, עוד לפני שהייתה לכם בכלל ההזדמנות להגיש הצעת מחיר. מרגע שאתם מוציאים את הרישיון המיוחל, אתם פותחים בפני עצמכם שוק ענק שעד אז לא היה זמין עבורכם. כשבוחנים את הסיבות שבגינן יותר ויותר קבלנים משקיעים היום זמן ומאמץ בהוצאת רישיון קבלן, הרי שאלו הן הסיבות המרכזיות שעומדות מאחורי תהליך זה.

איך מוציאים רישיון קבלן?

בכדי להפוך לקבלנים רשומים יהיה עליכם להוכיח את עמידתכם בקריטריונים המוגדרים בחוק כקריטריונים הבסיסיים בהם מחויב כל אדם שמעוניין להפוך לקבלן רשום. שני הקריטריונים המרכזיים בהם יהיה עליכם לעמוד הם הסמכה מקצועית רשמית וניסיון מקצועי בן מספר שנים מינימלי כמוגדר בחוק. כללים אלה חלים על אנשים שונים בצורה שונה, בהתאם להסמכה המקצועית בה הם מחזיקים. כך למשל מהנדס בניין או אדריכל שמחזיקים בתעודת הסמכה רשמית, נדרשים לשנתיים ניסיון בלבד על מנת להיות זכאים להירשם כקבלנים רשומים. לעומתם, מנהל עבודה נדרש לחמש שנות ניסיון על מנת לעמוד בקריטריונים וגם זה כמובן אך ורק בתנאי שהוא גם מחזיק בידיו הסמכה רשמית כמנהל עבודה. עצם העובדה שעבדתם כמנהלי עבודה אינה רלוונטית אם אין בידיכם תעודת הסמכה רשמית.

במידה ואינכם עומדים בקריטריונים הנדרשים, יהיה עליכם להשלימם ואת זה תוכלו לעשות א' באמצעות השלמת מסלול לימודים מוכר במוסד לימודים מוכר על ידי משרד העבודה והרווחה וב' באמצעות השלמת שנות הניסיון החסרות לכם במידה וחסרות כאלה. חשוב להבין שאין מנוס מעמידה בשני הקריטריונים הללו על מנת לקבלן רישיון קבלן ולכן עוד לפני שאתם נכנסים לתהליך של הגשת בקשה לקבלת רישיון כזה, כדאי לבדוק האם אתם עומדים בכלל בקריטריונים ואם לא, מה אתם יכולים לעשות בכדי להשלים אותם בצורה המהירה, הקלה והיעילה ביותר.

דבר נוסף שאתם רוצים לדעת על התהליך של רישום קבלנים הוא שהרישיון שניתן לכם לאאיך מוציאים רישיון קבלן רשום מאפשר לכם לנהל כל פרויקט שתרצו, בכל תחום ובכל היקף. הרישיון מוגבל אך ורק לתחום ההתמחות שלכם ולפרויקטים בהיקפים המוגדרים בסיווג אליו אתם שייכים. כך למשל, במעמד הרישום תסווגו בדרגה הנמוכה ביותר, מה שיאפשר לכם לנהל פרויקטים בהיקף של מאות אלפי שקלים לכל היותר. בהמשך, עם צבירת ניסיון נוסף, תוכלו לעלות בסולם הסיווגים עד לשלב האחרון בו תוכלו לבצע למעשה כל פרויקט בכל היקף. כמו כן, אם אתם נרשמים כקבלני אינסטלציה, הרי שהרישיון שלכם תקף אך ורק לתחום האינסטלציה ולא תוכלו לבצע באמצעותו עבודות שיפוצים כוללות, עבודות חשמל, עבודות בנייה או כל סוג אחר של עבודה בענף הבניין.

בכדי להבטיח שאתם עוברים את התהליך בצורה המהירה והקלה ביותר מבלי לפגוע בהתנהלותכם העסקית שמן הסתם, חייבת להימשך גם לאורך התהליך כולו, חשוב מאוד שתנהלו את התהליך בליווי של גורם מקצועי. גורם מקצועי כזה מנהל עבורכם את כל התהליך, אוסף את כל המסמכים הנדרשים, מחתים עורך דין על תצהירים מתאימים, ממלא עבורכם את טופס הבקשה ומנהל עבורכם את ההתקשרות מול משרדי רשם הקבלנים. בנוסף לכך, גורם מקצועי כזה יכול לייעץ לכם לאורך התהליך כולו לגבי שיפור הסיווג אותו תוכלו לקבל באמצעות שינויים קטנים בהתנהלות שלכם.

חברת התקווה היא חברה מקצועית וותיקה המתמחה במתן שירותים עסקיים ומקצועיים לקבלני בניין ובכלל זה מציעה החברה שירות רישום קבלנים והוצאת רישיון קבלן. החברה מתנהלת באמצעות צוות מקצועי ותיק ומנוסה, שיודע לבחון את כל האלמנטים הנדרשים בכל בקשה לקבלת רישיון קבלן, לבצע את כל הפעולות הנדרשות על מנת להשלים את הבקשה וגם להתנהל מול משרדי רשם הקבלנים בצורה יעילה על מנת להבטיח שהתהליך מתנהל במהירות המקסימלית. אם אתם רוצים להוציא רישיון כקבלנים מורשים ואתם רוצים להבטיח שאתם עושים את זה בצורה הנכונה ביותר, חברת התקווה היא ללא ספק האופציה הראשונה שאתם רוצים לבדוק.

רשם הקבלנים רישיון קבלןרשם הקבלנים הוא אחד מבעלי הסמכות באיגוד הקבלנים והוא למעשה אחראי על רישום קבלנים ועל המעקב אחריהם. רשם הקבלנים למעשה מעניק רישיון קבלן והוא יכול לבטל אותו במקרה הצורך. על רשם הקבלנים ועל רישיון קבלן נרחיב במאמר הבא. 

רשם הקבלנים רישיון קבלן– מה זה אומר?

רשם הקבלנים הוא אחד מבעלי הסמכות באיגוד הקבלנים ויש לו אחריות חשובה. רשם הקבלנים למעשה אחראי על רישום קבלנים ועל המעקב אחריהם. קבלן רשום, הוא למעשה קבלן שנמצא בפנקס הקבלנים. פנקס זה מנוהל על ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון. 

במסגרת תפקידו של רשם הקבלנים הוא אחראי גם על הענשת הקבלנים במקרה הצורך ואף על ביטול הרישום שלהם. כלומר, לרשם הקבלנים תפקידים רבים ביניהם רישום קבלנים, הטלת עונשים, סיווג ענפי קבלנים וביטול רישום קבלנים. 

בפנקס הקבלנים קיים כל המידע הרלוונטי על הקבלן, על ההסמכה שלו ועל הסיווג שלו. לדוגמא יכול להיות קבלן שמוסמך לעבודות כביש ואילו קבלן שמוסמך לעבודות אינסטלציה. 

רשם הקבלנים רישיון קבלן- למה צריך רישיון?

כפי שהבנו, רישיון קבלן הוא למעשה רישום בפנקס הקבלנים. קבלת רישיון קבלן מתקבלת תחת תנאים מסוימים על פי רשם הקבלנים. רישיון קבלן מעניק לקבלנים אפשרויות רבות. לקבלן בעל רישיון קבלן יש את האפשרות להעסיק מגוון רחב של עובדים באחריות שלו ולספק ללקוחות שלו מגוון רחב של בעלי מקצוע מהשורה הראשונה.

כמו כן, קבלן עם רישיון יכול לעבוד בהיקפים כספיים גדולים. שיפוצניק ללא רישיון קבלן שיפוצים יוכל לעבוד רק בהיקפים קטנים יחסית. כמו כן יש לקחת בחשבון שמי שעוסק בשיפוצים מחויב לקבל רישיון במידה שהוא רוצה לעבוד בסכום של מעל 43.86 שקלים. 

רשם הקבלנים רישיון קבלן– מה התנאים?

כפי שציינו על מנת לקבל רישיון קבלן יש לעמוד בתנאים מסוימים על פי רשם הקבלנים. הרישום הוא תהליך ארוך, נוקשה ובירוקרטי הכולל תנאים ספציפיים. המטרה היא לסנן את הקבלנים שלא עומדים בדרישות על מנת שהלקוחות יוכלו להנות מהיכולת לבחור את הקבלנים המקצועיים ביותר. 

התנאים לרישום קבלן כוללים קודם כל הכשרה. ההכשרה צריכה להתבצע על ידי מוסד מוכר מצד משרד הרווחה. כמו כן התנאים כוללים ניסיון ניהולי ב-12 השנים האחרונות וניסיון ספציפי בתחום ההתמחות של הקבלן. יש לקחת בחשבון שיש צורך בטפסים ייעודיים ואסמכתאות. שימו לב כי על פי החוק תהיה העדפה לבעלי השכלה אקדמאית אך זה לא מחייב. 

מאחר שקבלת רישיון קבלן על ידי רשם הקבלנים נחשב לתהליך ארוך קיימות חברות רבות שמאפשרות לבצע את התהליך עבורכם ולחסוך לכם זמן רב. על ידי חברות אלה ניתן להתמקד על כל הטפסים שיש להגיש. כמו כן החברה תוודא שהתהליך אכן רלוונטי ותכלול את כל האגרות והתשלומים  לביצוע ההליך. 

רשם הקבלנים רישיון קבלן– מה השלבים?

הוצאת רישיון קבלן על ידי רשם הקבלנים ניתנת לביצוע בשתי דרכים. הדרך הראשונה היא עצמאית בה על הקבלן עצמו להגיש את כלל המסמכים הנדרשים. הדרך השנייה, כפי שציינו, היא על ידי חברה מקצועית. 

מהם השלבים לרישיון קבלן?

  • בדיקת התאמה

השלב הראשון לקבלת רישיון קבלן הוא בדיקת התאמה. במהלך הבדיקה יבדקו שלקבלן יש ניסיון ניהולי או עסקי של שנה עם שלוש שנות ניסיון בניהול כוח אדם. כמו כן במסגרת שלב זה יבדקו שלקבלן אין הרשעות בעבירות קלון או עבירות שהופכות אותו ללא ראוי. 

  • צירוף מסמכים

השלב השני הוא צירוף המסמכים הנדרשים. כפי שציינו על מנת לקבל רישיון קבלן יש להגיש מסמכים שונים. בין המסמכים הללו יהיו קורות החיים של הבעלים, אישורים על ניסיון ניהולי, התחייבות, תצהיר היעדר הרשעות, קנסות ותביעות אזרחיות ועוד. במידה והמנכ"ל הוא לא הבעלים, יש לצרף טפסים נוספים וכל אחד ימלא את הטפסים בנפרד. 

  • הגשת הבקשה

לאחר שכל המסמכים מולאו וצורפו לבקשה, ניתן לעבור לשלב השלישי ובו יש להגיש את הבקשה לרישום קבלן. את המסמכים ניתן להגיש באופן מקוון אונליין. 

  • ראיון ומבחן

לאחר הגשת הבקשה לרישום קבלן, הועדה תבדוק את הבקשה ותזמן את מבקש הרישיון לריאיון אישי ולמבחן ידע בנושא דיני עבודה. 

  • בקשה להמצאת משרד

בשלב החמישי, על מגיש הבקשה להגיש בקשה להמצאת משרד ולהגיש מסמכים שלא הוגשו ביניהם העתק מחוזה שכירות, תמונות המתארות תנאים של המשרד, נגישות לבעלי מוגבלויות ועוד. 

  • ערבות בנקאית

לבסוף, על מגיש הבקשה להפקיד ערבות בנקאית בהתאם לגובה הערבות הנדרשת. 

רשם הקבלנים רישיון קבלן– סיווג קבלנים

כפי שציינו קודם, רשם הקבלנים אחראי גם על סיווג קבלנים. סיווג קבלנים מחולק לפי אותיות, מספרים וקוד ענף. לפניכם הסבר על כל חלוקה ומה היא אומרת- 

  • אותיות- הענפים השונים מסומנים על פי אותיות א/ ב/ ג. ההבדל בין הקבוצות הללו יבוא לידי ביטוי בהיקף הפרויקטים המותרים לביצוע הקבלן. קבלנים שרשומים בקבוצה א, יוכלו לבצע היקף פרויקטים קטן יותר מהקבלנים הרשומים בקבוצה ב. הקבלנים בקבוצה ב' יוכלו לבצע היקף פרויקטים קטן יותר מהקבלנים הרשומים בקבוצה ג. החלוקה לקבוצות תלויה בענף בו אתם עוסקים ולא ניתן לעבור בין קבוצות. 
  • מספרים- המספרים מתארים את ההיקף הכספי המקסימלי של הפרויקטים שמותר לקבלן לבצע. עבור קבלנים העוסקים בענף בנייה למגורים ההיקף בא לידי ביטוי במ"ר. כאן יהיו חמישה מספרים- מ1 ועד 5. ככל שהמספר גבוה יותר כך הקבלן יוכל לבצע עבודות בסכומים גבוהים יותר. כל קבלן שנרשם לפנקס הקבלנים מדורג במספר 1. לאחר שנה, במידה שהוכיח שמבצע פרויקטים בהיקפים גדולים, הקבלן יוכל לעלות למספר 2 וכן הלאה. העלאת סיווג קשורה לסעיף זה. 
  • קוד הענף- לקוד הענף אין תפקיד מהותי והוא נועד בעיקר לנוחות וזיכרון. כל ענף מקבל קוד מספרי של שלוש ספרות, לדוגמא, קבלן שיפוצים ייקרא 131, קבלן פשוט 100 וכדומה. 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!